zondag 21 augustus 2016

Ryðrauð vest

Deze IJslandse vest, Ryðrauð of Rusty cardigan genaamd, is sinds vandaag he-le-maal af! 
Het breien op rondbreinaalden ging op zich best wel goed vooruit, maar het doorknippen van de trui vooraan ('steeking' in het Engels) om er een vest van te maken, schrok mij erg af. Daardoor bleef de vest nog 1,5 maand liggen. Maar aangezien het toch geen weer is voor een warme, wollen vest zat ik daar niet heel hard mee in. 


Maar deze week begin ik terug te werken na een lange, zalige schoolvakantie en ik weet uit ervaring hoe het dan gaat. Druk, druk, druk en voor ik het weet is het alweer herfst...



Dit weekend was ik alleen thuis en bleek het de geschikte moment om aan het knip-ding te beginnen... Ik vond het onwaarschijnlijk stresserend om te doen en als mijn man thuis was geweest en mij op dat moment had gevraagd: 'lukt het, schatje?', dan weet ik niet wat er gebeurd zou zijn, ha, ha!



Voor alle duidelijkheid: je knipt niet zomaar ineens in je breiwerk. Zoals je hierboven kan zien, breide ik in het midden telkens 2 steken averechts. Vooraleer te knippen, stikte ik met de naaimachine langs weerszijden van deze 2 steken met een duidelijk zichtbare, lichte kleur draad. Wat ik niet had gedaan, was boven en onder de draad fatsoenlijk vastzetten met de naaimachine en dit koste me nadien het nodige zweet... Het is namelijk zo dat breiwerk waarin je verticaal knipt niet zo gemakkelijk kan loslaten omwille van de structuur van het weefsel, maar wel horizontaal, dus boven en onderaan... Terwijl ik de boorden breide, zag ik de bovenste draad al loskomen: help! Snel, snel vastgenaaid met extra draad en oef, niks gebeurd!


Om nadien de geknipte naad netjes af te werken, naaide ik er met de hand deze Liberty biaisband over. 

Dit breiwerk was een hele uitdaging voor mij. Ik heb weinig ervaring met het inbreien van motieven. Bij deze vest moet je gelukkig telkens maar met twee kleuren werken, maar het is heel belangrijk dat je dezelfde spanning hanteert voor beide draden. Ik vind het bloempatroon trouwens echt prachtig! Knap patroon van Steinnun Birna Guðjónsdóttir! 
De wol die ik gebruikt heb, Plötulopi is héél apart: het is een ongesponnen, luchtige draad die bij het minste geringste breekt. Voorzichtig mee omgaan is de boodschap! Maar eens gebreid, is de wol sterk en stevig en luchtig en licht van gewicht!

Je kan dit gratis patroon op Ravelry terugvinden: Ryðrauð cardigan
De Plötulopi wol kocht ik online bij De Breiboerderij
De Liberty biaisband en de knoopjes vond ik bij Julija's shop in Antwerpen. Een snoepwinkel voor volwassenen, noem ik dit altijd! Zoveel moois! Zucht... Als ik hier maar eens de 'winkelkarkwis' mocht doen! 

Ben ik tevreden met mijn nieuwe vest? Ja, hoewel hij niet perfect is: de mouwen zijn wat ruim en aan de lange kant, helaas. Maar ik laat de pret hierdoor niet drukken. Ik weet dat 'op maat breien' altijd al het moeilijkste onderdeel van het breiproces is geweest voor mij, maar ik blijf hardnekkig proberen... Misschien dat ik dan op mijn tachtigste hèt perfect passende kledingstuk kan breien of...  misschien groeien mijn armen nog?!

Liefs,
Hilde

11 opmerkingen:

  1. Heel mooi, je vest. Ik zou het niet durven, een breiwerk doorknippen, loopt gegarandeerd mis.
    De 'winkelkarkwis' zie ik daar ook wel zitten, toffe winkel.
    Nog een fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zo knap! En dan dat knippen ik kan me helemaal voorstellen dat je dat spannend vond. Zou ik zeker niet durven. Maar hij is practig! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooi! En het mooie biaisbandje maakt de afwerking helemaal af.
    De winkelkarkwis wordt steeds met 2 gespeeld... mag ik dan meedoen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geworden! Het stuk met bloemen lijkt me een hele klus. Over doorknippen van breiwerk las ik pas een paar maanden geleden. Daarvoor wist ik niet dat dat kon. Inderdaad heel spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig vest hebt je gemaakt, ik vind motief echt heel mooi. Ga zeker eens kijken naar het patroon.
    Het knippen is idd erg spannend, ik deed het bij 4 vesten en 6 omslagdoeken maar vind het nog steeds super eng.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het vest mag dan misschien niet de juiste maat hebben maar hij is in elk geval prachtig. Je mag echt fier zijn.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het vest mag dan misschien niet de juiste maat hebben maar hij is in elk geval prachtig. Je mag echt fier zijn.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zei het al op IG hè, ik vind hem helemaal geweldig. Wat een huzarenstukje! En dood- en doodeng, dat knippen. Maar je hebt het toch maar mooi gedaan!
    Ik heb eens ooit bij iemand gelezen dat ze de mouwen gewoon op maat genaaid heeft en daarna het restje breiwerk eraf knipte?
    Geen idee of dat werkt hoor, ik ben ook niet zo'n ster in het maken van goed passende kledingstukken, hihihi!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. die is ff mooi maar dat inknippen..... je moet maar durven.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!