zaterdag 20 juni 2015

Granny square kussen


Gisteren heb ik dan eindelijk mijn granny square kussen afgewerkt... De gehaakte top lag al een eeuwigheid te wachten om er een kussen van te maken, maar op de één of andere manier stelde ik het altijd maar uit... klinkt dit bekend?!

Dit is hoe ik het uiteindelijk deed (het kostte me slechts een half uurtje tijd... waarom dan zo lang wachten?!)

Meet de lengte en de breedte van je (gehaakte) top. In mijn geval 40 x 40 cm. Knip een stuk stof uit dat rondom 1 cm groter is, dus 41 x 41 cm en stik de top hier op vast (rondom) in dezelfde kleur garen als de rand van de gehaakte top.


Dan knip je 2 stukken stof voor de achterkant. Als breedte neem je de breedte van daarnet (41 cm) en als lengte ongeveer 1/3de korter (ik knipte 2 stukken stof van ongeveer 41 x 27 cm).
Stik een zoompje aan één zijde van beide lappen stof (dubbel omslaan op 1 cm, strijken en vaststikken).
Leg de granny top met de goede kant naar boven.
Leg daarop de twee lappen stof, over elkaar, met de goede kanten naar onder en de omgestikte zoom in het midden.
Omspelden, omdraaien en stikken vlak naast de eerste stiklijn (van de gehaakte top op de stof).


De hoeken en de zijkanten eventueel een beetje bijknippen en met een zigzagsteek omzomen, omkeren en voilà, je envelopkussen is KLAAR!


Nu kan ik verder haken aan bloemen voor mijn zomerbloemenkrans, want zomer, dat is toch wat wij willen, niet?!

Groetjes en een fijn weekend!

8 opmerkingen:

  1. Prachtig kussen! Perfecte achterkant ook, dat leuke stippelstofje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi kussen! 'k Ga het nog eens extra bekijken hoe je van rondjes naar vierkantjes gaat. 'k Vind het nog mooier dan gewone granny's. Misschien kan ik op deze manier een hoop restjes weghaken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi de kleurtjes van je kussen! En die bloemekes! Dat wordt een geweldige zomerkrans... Dat viooltje is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supermooi! Echt mijn kleurtjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi je grannys maar ooj je bloemetjes ja laat die zomer maar eens komen duurt veelste lang

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi kussen! De basiskleur rustig, maar met vrolijke bloemen er in. Heb je je blog aangepast? Mooi zo, met de witte achtergrond en appelblauwzeegroene header!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!