zaterdag 6 juni 2015

Een zaterdag in de tuin


Na het hevige onweer gisterenavond was het vandaag weer een mooie, zonnige dag!
De planten hebben gelukkig niet al te veel geleden onder de hevige stortregens...


De rozen zijn mijn trots: de rode klimrozen zijn afkomstig uit de vroegere tuin van mijn grootouders  en hebben daarom een speciaal plaatsje in mijn hart.
De gele roos plantte ik vorig jaar en doet heel goed haar best.
Het juffertje-in-'t-groen en de vrouwenmantel bloeien volop. Ik vind het ideale borderplanten: ze zijn mooi, vullen de border goed, bloeien lang (de zaaddozen van het juffertje-in-'t-groen zijn in de nazomer ook nog prachtig)  en je kan ze gebruiken als snijbloem.
Het kleine, gele bloemetje komt uit een bollenpakket dat ik in de herfst plantte. Weet er iemand toevallig de naam van dit bloemetje?


De groentetuin staat 'in de was'! Ik ben er eigenlijk wat laat mee begonnen, ondanks het feit dat mijn man al langere tijd twee bedjes zaai- en plantklaar had gemaakt voor mij (wat een luxe, hè!)...
Er staan tomaten, sla, radijsjes, rucola, peterselie, snijselder, courgette, spinazie, rode biet, kervel en boontjes op deze kleine oppervlakte. En Afrikaantjes voor de sier en de geur. Ja, ze worden hier bij ons in de volksmond dan wel 'stinkerkes' genoemd, maar ik vind juist dat ze lekker ruiken.
Slisse, onze kip, lijkt zich af te vragen hoe ze aan de andere kant van de draad moet geraken om te kunnen smullen van dat frisse groen... Ze woont al bijna 8 jaar bij ons. Eieren leggen doet ze helaas niet meer, wel kraait ze geregeld 's morgens als een haan. Echt waar! Zou ze een identiteitscrisis hebben? Of is het onze eigen schuld en hadden we haar geen jongensnaam mogen geven? Haar zusje, die helaas al overleden is, noemde Cezar...


De boerenjasmijn bloeit uitbundig. De witte bloemen geven een lichte, subtiele geur af. Er zijn variëteiten die veel sterker geuren, bijvoorbeeld de dubbelbloemige boerenjasmijn. Ik koos destijds voor een enkelbloemige boerenjasmijn omdat die gemakkelijker te bezoeken is door bijen.


In huis genieten we van een boeket ridderspoor, al 10 dagen aan één stuk, wat een sterke snijbloem!


Voor onze dochter komen de examens weer in zicht, dat betekent goed voorbereiden en studeren!
En een student moet natuurlijk in de watten gelegd worden, vandaar dat we vanmiddag lekkere pannekoeken aten met, ter compensatie, een gezonde aardbeien/bananensmoothie.

Deze smoothie maak ik als volgt: doe een rijpe banaan en een grote hoeveelheid aardbeien in stukjes in een mengbeker, giet er amandelmelk bij en eventueel nog een klein beetje kokosbloemsuiker en mixen maar! Zo simpel als wat maar o zo lekker!

Een heel fijn weekend!
Hilde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!